tiistai 29. toukokuuta 2012

Taiteen, filosofian ja objektiivisen ajattelun yhteydestä

Mitä kuvata, jotta taideteos samalla olisi objektiivisen ajattelun kannalta täydellinen ja kunnolla ajateltu, hyvälaatuisen filosofisen objektiivisen ajattelun malliesimerkki:
Kokemusellinen maisema tunnelmallisine ilmiöineen, kaikkine tunteineen ja aistivaikutelmineen - nähdyt rakenteet=ajatussisällöt ja ilmiöt, ja tunnelmavaikutelmat hahmottaen. Kukin tunnelma maisemana, joka kuvaa, millainen tuontunnelmainen maailma (tunnelma kuvaa rytmit, rakenteet, elinvoimaisuuden yms. dynamiikan kannalta tärkeät tekijät) ilmiöineen on, mihin se johtaa, mihin kelpaa ja mitkä sen hyödyllisyyden ja kelvollisuuden rajat ovat - millaisia toisenlaiset tunnelmat=linjaukset niiden muodostaminen erilaajuisine kelvollisuusaluemaisemineen ja -rajoineen, miten ne vertautuvat (elämänfilosofinen sekä filosofinen näkökulma kertoo laajemman näkökulman siitä, mihin millainenkin tekeminen johtaa ja mitkä sen käyttökelpoisuuden rajat laajemmassa kontekstissa ovat, kuvaten nuo ilmiöt hyvine ja huonoine puolineen ja niistä seuraavine äyttökelpoisuuksineen ja käyttökelpoisuuden rajoineen) ja mikä on kunkin tyylin=tunnelman=linjauksen rooli maailman kokonaisuudessa. Elämänviisaus=tunteet ja tunneviisaus sekä terveet elämäntavat, hyvät tekemisentavat=tyylit=tunnelmat, kiehtovuus=olennaisuudet=mitä näkökulma korostaa=vaikuttavuus=tunteitakoskettavuus ja näyttävyys, ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti